Review af Air Greenland – og lidt om at flyve i Grønland

Air_Greenland_4

Da vi skulle på sommerferie til Grønland, fløj vi med Air Greenland.
Her kan du læse vores oplevelse og review af at flyve med Air Greenland. Samt af at flyve i Grønland.

For det første, så er der jo ingen andre selskaber, der flyver til Grønland – med mindre du vil flyve via Island. Så med sådanne monopol lignende tilstande, er priserne også derefter.
Derfor er vores klare råd, at planlægge en rejse til Grønland i god tid og være fleksible på datoerne.
Det er også en god idé at holde øje med Air Greenlands hjemmeside, for de laver kampagner med tilbud.
Men vi skulle afsted midt i skolernes sommerferie, og var ikke ude i god tid, så vi var ikke så heldige at finde et godt tilbud…suk.

Læs også: Ferie med børn i den smukke Grønlandske sommer

Når alt det er sagt, så kan jeg faktisk godt forstå, at Air Greenland har prissat deres billetter lidt højt, for vejret er tit ikke med dem i Grønland, hvilket betyder mange ombookinger af passagerne og aflyste fly. Og det må jo være ret dyrt for et flyselskab.

Booking af billetter hos Air Greenland

Af en eller anden mærkelig grund kan man kun booke billetter til 2 destinationer af gangen via Air Greenlands hjemmeside. Så vi måtte booke af 2 omgange, da vi skulle flyve København-Kangerlussuaq-Ilulissat den første dag. Ilulissat-Kangerlussuaq midt i ferien. Og Kangerlussuaq-København den sidste dag.

Til gengæld var jeg meget positiv over, at man kunne vælge børnemad i forbindelse med køb af billetterne. Og man kunne vælge sæder ved bestillingen – her var det overraskende, at det var gratis at gøre.

Kundeservice hos Air Greenland

Jeg valgte selvfølgelig sæder, da jeg købte billetter. Jeg valgte de 4 sammenhængende sæder inde midt i flyet, da vi skulle flyve 4 personer.
Men efter lidt tid kom jeg i tanke om, at jeg havde dummet mig. Jeg har tidligere boet i Grønland, og jeg elskede altid indflyvningen til Kangerlussuaq, hvor jeg først kunne se fjorden, så Fossilsletten og alle tankene, og til sidst byen. Så var jeg hjemme ❤️.

Men det ville jeg jo ikke kunne gøre fra midten af flyet. Så jeg skrev til Air Greenland og klagede min nød. Og de ændrede uden problemer vores pladser til at sidde 2 og 2 lige foran hinanden i venstre side, som jeg gerne ville. Dog var vi desværre endt ud for en vinge. Men vi kunne da se noget.

Flyvningen fra Danmark til Kangerlussuaq

Air_Greenland_7
Vi er så klar til at forlade regnfyldte Kastrup og flyve med Air Greenland til Grønland

Flyvetiden er 4,5 time fra Danmark til Kangerlussuaq. Jeg var lidt i tvivl om der ville være skærme på en tur af den længde, og vi havde ikke selv tablets med til børnene. Men der var skærme, og de virkede fint.

Air Greenland har kun én “atlant-flyver”. Det er en Airbus 330-200. Den hedder Norsaq (som på grønlandsk er navnet på det kastetræ man bruger på en harpun), og det er som om, at grønlænderne har et meget familiært forhold til det fly. Det bliver i hvert fald tid benævnt som “Norsaq”, frem for f.eks. Danmarksflyveren. Men synes at vide, hvad man snakker om.
Dog har Air Greenland underskrevet en aftale på et nyt fly inden for de kommende år, da Norsaq er ved at være en pensions klar dame – siger Air Greenland. Det mærkede vi altså ikke lige noget til.

Faktisk træder man en smule ind i Grønland, allerede når man træder ombord på flyveren. Air Greenland har virkelig hørt om, at gøre flyvningen til en oplevelse. Så de har gjort meget ud af, at introducere dig til Grønland allerede på flyveturen.
Sæderne, skærmenes pausebilleder, mad indpakningen m.v. er alle dekoreret med billeder fra de gamle myter i Grønland, som stadig har stor betydning i Grønland.

Læs også: Bøger for børn og voksne om Grønland

Især Havets moder er fremtrædende.
Kender du ikke myterne, bliver de fortalt på flyets entertainment system, så du kan stifte bekendtskab med dem på turen.

Air_Greenland_1

Vi fik fin mad ombord. Også maden var grønlandsk inspireret. De startede med en snack som bestod af rugbrødschips krydret med urterne kvan, der vokser i Grønland.
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan huske, hvad vi ellers fik.

Mellemlanding i Kangerlussuaq

Lufthavnene er ikke store i Grønland. Så der er en meget intim følelse.
Ved vores mellemlanding i Kangerlussuaq gik vi ud og genså lidt af byen, før vi skulle sidde stille til endnu en flyvning.

Vi gik en tur ud mod Old Camp, og stoppede ved drivhusene. Her var der lavet en stor plads med borde. Jeg tænker, at der er nogen, det tager turister herud og griller.
Vi satte os og fik en snack og der blev læst højt af Ronja Røverdatter. Det var den hyggeligste og flotteste mellemlanding jeg har haft.

Alternativt kan man også nå at få smagt lidt grønlandsk mad, mens man mellemlander. Cafeteriet i Kangerlussuaq lufthavn har både rensdyrs kødsauce med spaghetti (den snakker børnene stadig om) og moskus burgere.

Indenrigs flyvninger

Vi fløj videre til Ilulissat med én af Air Greenlands Dash-8-200, som de selv kalder for rygraden i deres indenrigs flåde. Resten af flåden består af helikoptere, men det er desværre aldrig lykkedes mig at komme på en tur med én af dem.

Air_Greenland_3

Der er 37 sæder i en Dash-8, så det er en ret intim flyvning. Den når oftest ikke ret højt op under flyvningerne, så du kan virkelig nyde det smukke grønlandske landskab undervejs.

Ilulissat er en lille bitte lufthavn (men alligevel en af de lidt større i grønlandske forhold).
Da vi kom ud af flyet, stod der personale på jorden og bad os skynde os ind i lufthavnsbygningen, for der skulle til at lande et nyt fly…Sådan plejer det alligevel ikke at være i f.eks. Kastrup eller andre større lufthavne.
Al vores bagage kom nærmest samtidig med os. Fordelen ved en lille lufthavn…

Sammen med små lufthavne, er der også oftest små landingsbaner i Grønland. Og det kan altså godt virke lidt skræmmende, med en kort bane og et bjerg for enden, som der er nogen steder.
Men jeg føler mig helt tryg, for piloterne i Air Greenland er virkelig øvede. De flyver ofte med fragt i stedet for med passager, og når der ikke er passage ombord, så er der jo heller ikke helt lige så strenge sikkerhedskrav for flyvningen. Så der kan piloterne godt finde på at lege og eksperimentere lidt…eller sådan var det dengang jeg boede i Grønland, sådan er det vel selvfølgelig ikke i dag 😉
Faktisk synes jeg, at det er en virkelig stor fordel, for det gør jo piloterne meget trænet i at klare anderledes og uventede situationer.

Aflysninger og ændringer af flyafgange hos Air Greenland

Air Greenlands personale er virkelig trænet i de grønlandske vejrforhold, så f.eks. is og sne vil sjældent være et problem for flyvningerne. Men f.eks. tåge kan de ikke stille så meget op overfor. Derfor kommer der i perioder aflysninger eller ændringer af afgangene.

Min erfaring er, at vejret er mest stabilt i Kangerlussuaq. Så Danmarksflyveren kommer stort set altid frem. Det er indenrigs flyene, der oftest har problemer.
Vi skulle være 3 dage i Ilulissat og 3 dage i Kangerlussuaq. Og det var helt med vilje, at vi havde planlagt, at være i Kangerlussuaq til sidst. For det var derfra, at vi skulle flyve til Danmark. Og når vi havde 3 dage, kunne vi godt tåle at blive lidt forsinket fra Ilulissat og stadig nå Danmarksflyveren.

Og det blev da også sådan, at vi blev forsinkede fra Ilulissat.
Aftenen før vi skulle flyve fra Ilulissat til Kangerlussuaq, fik jeg besked fra Air Greenland om, at vores fly ville flyve 3 timer senere, vist på grund af nogle problemer med et fly. Det var jo ikke så slemt. Men der var nu også blevet ret tåget i løbet i dagen, så det kan jo også have gjort noget.

Næste morgen vågnede vi til en stadig meget massiv tåge. På hotellet havde de en skærm med flyafgange. Her kunne vi se, at vores fly var yderligere forsinket. Og sådan ændrede det sig et par gange i løbet af dagen. Vi fik også sms beskeder om det fra Air Greenland.
Vi var ved at være lidt ærgerlige over, at skulle bruge en dag på at vente. Nu følte vi jo, at vi havde set Ilulissat og jeg glædede mig til at komme hjem til Kangerlussuaq, hvor jeg i tidernes morgen boede. Og vi havde faktisk også booket en moskussafari til når vi ankom, Men i det mindste fik vi besked i så god tid, at vi ikke nåede at tage ud i lufthavnen. Så vi kunne gå rundt i byen og hygge os.

Som dagen skred frem, begyndte vi at opdage, at vi vist skulle være glade for, at vores fly ikke var blevet aflyst. På vores hotel var der ved at være rigtig meget kaos. For mange fly var blevet aflyst. Og nu havde folk brug for et sted at overnatte. Men hotellet var ret booket. Og problemet var, at de vidste jo ikke, hvilke folk der ikke ville komme til deres reservationer, fordi de var strandet et andet sted på kysten.
Vi mødte også folk på en restaurant, der simpelthen sad og ikke vidste, hvor de skulle sove. Men jeg kan nu ikke forestille mig andet end, at alt løste sig. Det gør det altid i Grønland. Der var nok bare lige nogle medarbejder, der skulle få dannet sig et overblik.

Vi tog ud til lufthavnen som planlagt (altså efter de 5 timers forsinkelse), og fik lov til at tjekke ind. Folk omkring os stod bare og håbede på en ledig plads, fordi deres fly var aflyst. Det lykkedes da også for et par stykker, fordi andre ikke kunne komme til Ilulissat som planlagt.

Men jeg ved simpelthen ikke, hvilken heldig stjerne vi er født under, for vores fly kom – nærmest som det eneste – og fløj os til Kangerlussuaq.
Her mødte jeg en gamle bekendt, som arbejder i Air Greenland. Hun så noget træt ud…vi var endt midt i noget af det værste kaos, de havde set længe, p.gr.a vejret.

Men sådan er det i Grønland. Vejret kan være voldsomt, og derfor må man også tage tingene som de kommer.
Det gjorde de også i Kangerlussuaq. Så ham vi skulle på moskussafari med fortalte os, at vi kunne bare ringe, når vi engang landede. Så ville han hente os og køre os til vores overnatning. Og næste dag tog han os så ud på moskussafarien. Intet problem i det.

Vores review af Air Greenland

Vi havde kun gode oplevelser med Air Greenland. Selvfølgelig var det vildt i irriterende, at vi mistede det meste af en dag i vores ferie. Men det var jo ikke rigtig deres skyld. Og jeg synes, at vi blev behandlet godt hele vejen.

 

Vi var i Grønland i juli 2019 og børnene var 7 og 8 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Pinterest. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.
Tags from the story
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *