Hvordan er det at køre i elbil på ferie igennem Europa?
Er det ikke vildt besværligt?
Hvordan finder man opladere?
Tager det lang tid?
Vi har kun haft vores elbil i et år. Og vi har ikke været på en længere ferie i elbil.
Så vi kan endnu ikke svarer på alle spørgsmål om at køre langt i en elbil.
Men vi har været på weekendture til både Tyskland og Sverige, så vi er begyndt at danne os et indtryk af, hvordan det er.
Vores første oplevelser er, at vi synes, at det kræver lidt mere planlægning. Og det tager lidt længere tid.
Til gengæld synes vi, at det er så meget mere behageligt at køre i elbil end i en diesel eller benzin bil.
Og det er meget billigere end med benzin og diesel, hvis man bare tænker sig lidt om, hvor man lader.
Planlæg din kørsel, når du kører med elbil igennem Europa!
Nu ved jeg jo godt, at det er meget forskelligt, hvordan man helst vil holde ferie.
Og nogle synes, at vi planlægger (for) meget til vores ferier. Hvor de helst vil tage tingene, som de kommer. Så måske dette råd ikke helt er til jer 🙂
Men vi syntes altså, at det har været rigtig rart at have et overblik over, hvor vi kunne lade.
Så vi har i forvejen besluttet, hvor vi gerne ville lade.
Og så har vi sørget for, at der stadig var strøm til at køre videre til næste ladestander, hvis vores valgte sted nu skulle være fyldt.
Da vi købte bilen, drømte vi om at køre ind i hyggelige byer og sætte bilen til opladning og spise en hyggelig frokost og gå rundt og se byen.
Men realiteten er som oftest, at når vi er på vejen, så ender vi med at synes, at det tager alt for lang tid at køre ind i selve byen.
Og de steder med mange og hurtige ladestandere, står jo ude på rastepladserne ved motorvejen.
Så vores stop på turen igennem Tyskland i elbil kom til at ligne vores tidligere stop med en benzinbil. På rastepladserne med larm fra motorvejen, kø til toilettet og junkfood fra den restaurant, som der nu var der. Men det er jo også en del af charmen ved en køreferie…
Planlæg at have god tid
Et stop tager hurtigt 45-60 minutter for os.
Man skal lige finde standerne, som ikke er lige så nemme at få øje på som en tankstation.
Du skal måske vente på en ledig stander.
Og så skal du lade. Det anbefales, at man ikke kører bilen under 20%. Og at man kun lader til 80%. For det er i det spænd, at man skulle kunne lade hurtigt igen. Og samtidig slider man ikke så meget på batteriet på den måde (er hvad vi fik af vide af forhandleren, da vi købte bilen).
Nogle gange kom vi selvfølgelig ud over det spænd. Og når vi er på langtur lader vi helst op til 100%.
Men det tog os omkring 30-45 min af gangen at lade.
Det kan jo også være lidt forskelligt, hvor meget kapacitet de forskellige ladere har.
Det sjove er egentligt, at når hele familien har kørt på ferie i en benzinbil, har vi altid regnet med at kunne gøre et stop på 30-45 min.
Men det nåede vi aldrig.
Og så var stemningen dårlig i bilen bagefter, for nu havde vi jo mistet lidt på tidsplanen.
Nu ved vi, at vi ikke kan få et stop til kun at vare 30 min. Så måske el’en kommer til at skabe lidt bedre stemning i bilen 😉
Faktisk oplevede vi på weekendturen i elbil, at vores spisning, toiletbesøg, købe snacks o.s.v. passede ret godt sammen med ladetiden.
Læs om et stop tæt på motorvejen med ladere, et hus på hovedet, en snow dome, en labyrint, en biergarden og meget andet: Et hus på hovedet !?! Et underholdende stop på køreturen hjem gennem Tyskland.
Men hvis vi skal køre en hel dag, oplevede vi at vi ofte havde behov for et ekstra stop til at lade, end med en benzinbil, der jo kan køre længere på en tankfuld.
Så på den måde vurderer vi, at det tager længere i en elbil.
Vi oplevede kun én gang at skulle vente på en stander, da vi kørte igennem Tyskland i juni 2024. Men 2 af gangene oplevede vi, at der var kø, da vi var færdige med at lade.
Vi brugte steder med 3-4 standere. Og ventetiden for folk var kun 5-10 min.
Men jeg kunne godt være lidt bekymret for lade kapaciteten i juli, når “alle” kører på ferie sydpå.
Hvilken udbyder skal man bruge?
Nogen har et abonnement, som de så også kan bruge, når man kører på ferie. Det er jo smart.
Men for os kan det ikke betale sig at have et abonnement. Så vi kastede os ud i junglen med at finde ud af, hvilke udbydere af elladere man skal bruge på sin ferie i elbil.
Der findes mange udbydere og mange app’s, som viser, hvor der er standere. Så der er nok at vælge imellem.
Det kan nogle gange også være det, der gør det uoverskueligt at finde de rigtige sted at lade.
Vi kan ikke give et endeligt svar, hvad der er bedst. For det vil jo være vidt forskelligt for alle, hvad man har lyst til og brug for.
Men vi oplever, at hvis man bare holder ind et tilfældigt sted, så kan priserne svinge rigtig meget.
Derfor har vi valgt, at når vi kører på ferie, så opretter vi et abonnement hos en udbyder som kan findes mange steder i det område vi skal på ferie i (og selvfølgelig på vejen dertil).
Det koster selvfølgelig lidt at betale for selve abonnementet. Men det opvejes af, at det så er billigere at lade.
Du skal selvfølgelig være opmærksom på, at det skal være et abonnement, der kan opsiges nemt igen, når du kommer hjem fra ferie. Så du ikke er bundet i lang tid.
Vi er ikke sponserede eller har lavet aftaler med nogen. Men Ionity fik vi anbefalet af 2 forskellige bekendte. Så dem prøvede vi og har været glade for dem.
Man betaler for abonnement, og kender dermed prisen på opladningen. Og det er dejligt, for når man kører rundt, svinger prisen rigtig meget. Markant mere, end vi er vant til ved benzin og diesel.
Derfor syntes vi, at det var dejligt nemt at tegne et abonnement, så kendte vi hele tiden prisen.
Men det betyder jo også, at vi var lidt mere låste. Så kunne vi kun stoppe der, hvor Ionity var. Når vi har kørt i benzinbil igennem Europa, har vi ikke tænkt så meget over, hvilken tank vi stoppede ved. Men det er vi begyndt med nu, når vi kører på ferie i elbil.
Når vi er været på tur, hvor vi ikke har haft et Ionity abonnement, har vi brugt app’en Monta til at finde ladere i nærheden af os.
Det har især været, når vi har kørt rundt i Danmark.
Vi bruger oftest Monta til at danne os et overblik. Og når vi så er fremme ved standeren, så logge vi på selve udbyderens app. Det er oftest billigere end gennem Monta.
Det virkede dog ikke så godt for os, da vi var på weekendtur i Sverige. Den ene gang, hvor vi kørte efter en stander vi havde fundet på Monta, var der slet ikke nogen stander, da vi kom frem.
Vi kunne ikke se, at der var andre ladere i den lille svenske by. Så vi opgav og kørte over til en fæstning, vi gerne ville se. Her stod der så pludselig en lader, som vi ikke havde kunne se på Monta.
Men selvom der stod en vejledning i at logge sig på og lade, lykkedes det os aldrig.
Så vi var glade for, at vi havde fint med strøm og bare lige ville toppe lidt af.
Vi er blevet meget opmærksom på ting, der påvirker strømforbruget
Vi har lært, hvor meget det betyder, at man gasser op. Det bruger strøm!
Så vi er blevet rigtig glade for fartpiloten. Når bilen styrer det, bruger den slet ikke lige så meget strøm.
Vi synes, at det er ret sjovt at køre i Tyskland. For der er jo noget med hastighedsbegrænsningerne (eller mangel på det samme)…
Men nu fylder det pludselig meget, hvor hurtigt strømniveauet falder, når man kører så stærkt.
Så vores hastighed er blevet afhængig af, hvor tæt vi var på ladestedet, og hvor meget strøm, der er tilbage.
Airconditionen bruger virkelig meget strøm. Så lige så snart vi holdt i kø på de tyske motorveje, blev airconditionen slukket og vinduerne åbnet. Så var der mere strøm til at køre lidt til, når vi kom ud af køen.
Bilen skal lige lære vores kørestil at kende. Så vi fik af vide, at vi i det første lange stykke tid, ikke ville kunne helt regne med, når bilen viser, hvor langt vi kan køre på det strøm, der er tilbage.
Derfor har vi kørt med, at vi havde 70 km længere på bilens beregning, i forhold til afstanden på GPS’en. For vi havde virkelig ikke lyst til at løbe tør midt på en tysk motorvej. Eller blive nødt til at paniklade et sted med dyr strøm.
2 ting der påvirker strømniveauet meget, som vi ikke kan påvirke er kulde og vind.
Mod-/sidevind betyder helt vildt meget for strømforbruget. Det kan vi jo ikke gøre noget ved. Men det betyder, at vi skal regne med at lade oftere, hvis det blæser.
Hoteller, temaparker m.v. med ladestandere
På vores første weekendtur i elbil, havde vi booket hoteller, hvor der var mulighed for at lade.
For så regnede vi med, at vi kunne vågne op til en fuldt ladet bil hver morgen og spare et stop.
Men det havde vi ikke meget succes med.
Vi havde 3 overnatninger.
På det første var det gratis at lade. Og der var 4 ladere. Der fik vi plads, selvom vi kom rimelig sent.
Men laderen var på 2,4 kW. Så over hele natten nåede vi kun fra 18% til 68%.
Næste hotel havde 2 ladere. Der skulle vi betale 50 cent pr Kw.
Vi havde reserveret laderen hjemmefra. Så det gik fint med at komme til.
Men da vi tjekkede om aftenen, var laderen standset. Og da hotellet var et lille familiehotel, der ikke var døgnbemandet, kunne vi ikke gøre opmærksom på det.
Næste morgen fandt de ud af, at der var kommet en fejl på laderen, så den skulle genstartes.
Så der fik vi kun opladet til 80%.
Sidste hotel havde 3 ladestandere, dog med langsom kapacitet.
Men de var alle optaget, da vi kom frem.
Receptionen sagde, at vi bare kunne tage standeren, når de andre biler blev færdige. Men da det igen var langsomme ladere, blev bilerne selvfølgelig ikke færdige før vi gik i seng (eller bilerne blev i hvert fald ikke flyttet).
Næste morgen da vi kom ned til morgenmaden var én af bilerne kørt. Så fik vi da lige ladet i en lille times tid. Men igen var det ikke en lader, vi kunne bruge som en sikker del af vores planlægning.
Her havde vi betalt 12,5 EUR for at holde på hotellets parkeringsplads. Og ladningen var så gratis.
Set i bagklogskabens lys skulle vi jo være kørt ud i byen og fundet en p-plads med lader i stedet. Men nu brugte vi i stedet tid på en ekstra opladning næste dag.
Så vores konklusion er klart, at det er da meget rart at kunne lade lidt ved sin overnatning. Men det er ikke noget, vi tør planlægge med.
Hvad skal man bruge tiden til under opladningen
Man kan selvfølgelig bruge ladetiden til at spise, finde et toilet, slappe af o.s.v. som man ofte gør på rastepladser.
Men hvad kan man ellers bruge tiden til?
Vi har flere gange være heldige med, at opladeren har været lige op af en skov. Det er et dejligt afbræk, når man har kørt på en motorvej i lang tid. Det ene sted var faktisk en helt almindelig tysk rasteplads, hvor vi normalt i benzin bil aldrig havde opdaget, hvad der var i nærheden. Men da vi ikke var sultne og nu havde lidt tid, lagde vi mærke til, at der var en skov lige bag restepladsen.
Det andet sted var i Sverige, hvor man jo nemt ender i en skov.
I Sverige har vi flere gange oplevet, at der ikke er restauranter ved tankstationerne. De har ligesom ikke det helt samme rasteplads koncept som i Tyskland. Det har jo ikke været det store problem, da vi kørte i benzinbil. Så tankede vi 5 min og kørte så videre til en restaurant.
Men da vi bruger lang tid på at lade, er det rart, at vi samtidig kan spise der. Så vi har været glade for at have madpakke med i Sverige. Det er jo tit også lige bedre mad, end fastfood…
Den ene gang vi ladede i Tyskland, mødte vi en svensker der kørte fra Sverige til Korsika. Han brugte jo rigtig meget tid på at lade. Han kørte i løbetøj, og løb sig en tur, mens han ladede.
Så det er kun fantasien, der sætter grænser.
Jeg håber, at dette indlæg har gjort det lidt mindre uoverskueligt at køre på ferie i elbil.
For det er bare at kaste sig ud i det. Det tager lige lidt tilvænning, men så går det også nemt.
Vi har været glade for at starte med nogle weekendture, hvor vi lige har prøvet det af. Og det har endda været weekendture uden børn, hvilket jo også gør det lidt mindre problematisk, hvis ting ikke lige forløber som planlagt.
Vi kørte på weekendture i elbil i 2024